Scholenprojecten

Op stap met Jet en Jan, jong in 1910 - groep 5


Het project ‘Op stap met Jet en Jan, jong in 1910’ geeft leerlingen uit groep 5 van de basisschool een beeld van het dagelijks leven rond 1910. Het verhaal rond Jet en Jan vormt de rode draad in dit project. In de voorbereidingslessen op school maken de kinderen kennis met hun leeftijdsgenootjes uit 1910. Maar de geschiedenis van de eigen omgeving wordt pas echt tastbaar tijdens het bezoek aan Museum de Vier Quartieren. Hoogtepunt van het bezoek is het activiteitencircuit. Op het programma staan onder andere schrijven met een griffel, koffiebonen malen, sokken stoppen, sop kloppen en de was doen. In de verwerkingslessen op school horen de kinderen het tweede deel van het verhaal. 


Kosten: € 3,30 per leerling.


Meld je aan


Scholenprojecten


Met je kont in de boter vallen - groep 6 t/m 8


Waar komt de melk in de supermarkt vandaan? Hoe maakt de koe de melk? Zo maar wat vragen die aan de orde komen in het project ‘Met je kont in de boter vallen’, over de melkveehouderij vroeger en nu. Het museum voert dit project in samenwerking met enkele melkveebedrijven uit voor de bovenbouw van de basisscholen uit Oirschot, Best en Son en Breugel.


 De leerlingen brengen met hun klas een bezoek aan het museum en aan het melkveebedrijf. Ze voeren daarbij opdrachten uit waarbij de zintuigen centraal staan. Door te voelen, te proeven en te ruiken, een koe te melken en te voeren, en een kalfje te borstelen, ervaren de leerlingen wat een koe allemaal meemaakt. Het project spreekt de kinderen aan en sluit goed aan bij hun leefwereld. Kinderen leren niet alleen hoe melk en boter gemaakt worden, maar maken ook spelenderwijs kennis met het museum. 

Kosten: € 5,00 per leerling. 

Aanmelden


Museumschatjes groep 5 t/m groep 8


Het museum is een schatkamer van voorwerpen die om de een of andere reden de moeite van het bewaren waard zijn. Maar wat is waarde eigenlijk? Daarover gaat het project Museumschatjes.


Voor het bezoek aan het museum worden de leerlingen eerst aan het denken gezet over de vraag wat een voorwerp eigenlijk waardevol maakt. Een voorwerp is niet alleen waardevol omdat het letterlijk veel geld waard is, maar ook omdat het bijvoorbeeld heel zeldzaam is, of omdat er een bijzonder verhaal bij hoort.


Na deze inleidende les volgt het museumbezoek. Aan de hand van een gerichte opdracht gaan de leerlingen in groepjes op zoek naar een voorwerp dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Na afloop van het project Museumschatjes zullen leerlingen op een andere manier naar oude voorwerpen (erfgoed) kijken.


Lesmateriaal: Boekje per klas met daarin een docentenhandleiding, werkbladen voor groep 5/6 en 7/8 en de bon voor gratis museumbezoek.

Leergebied: Oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie. 

Thema's: Museumbezoek, waardebewustzijn.

Tijdsbeslag: Voorbereiding 40 minuten, museumbezoek 60-90 minuten, verwerking 30-90 minuten.

Plaats van uitvoering: klas en museum.

Kosten: gratis; de inschrijving voor schooljaar 2023 - 2024  start 9 mei 2023 via de website van Erfgoed Brabant.



 

Share by: